Tien gezonde carnaval tips

maandag 17 februari 2020

Carnaval: een mooi feest, maak vaak ook een aanslag op uw gezondheid. Deze tips helpen de schade beperken voor het feestgedruis losbarst!

Feesten, hossen, meelallen en vooral veel plezier…. Het zijn dé ingrediënten voor een geslaagde carnaval! Maar we weten ook hoe het er aan toe gaat tijdens carnaval: liters alcohol, vaak in combinatie met sigaretten, veel (vet) eten en weinig slaap! Om de "schade" te beperken geven we graag een paar tips mee voordat het feestgedruis losbarst!

Tien tips om uzelf ook ná de carnaval nog steeds fit te voelen:

  1. Eet voldoende voordat u alcohol drinkt
    Drinken op een nuchtere maag verhoogt de kans op een kater en prikkelt de maag. Met een lege maag is de kans groot dat u misselijk wordt en moet overgeven. Eet voldoende en gezond en sla zeker geen maaltijden over. Uw lichaam heeft behoefte aan de extra energie en voedingsstoffen.
  2. Drink tussendoor water
    Alcohol onttrekt vocht aan het lichaam waardoor u hoofdpijn krijgt. Tussendoor voldoende water drinken zorgt dat uw vochtbalans op peil blijft en voorkomt klachten.
  3. Wissel alcohol af met niet-alcoholische drankjes
    Door de snelle opname van alcohol daalt de bloedsuikerspiegel. Neem tussendoor een vruchtensapje om uw bloedsuikerspiegel weer op te krikken.
  4. Eet iets hartigs tussendoor
    Door de warmte in de kroeg gaan bloedvaten verder open staan, waardoor uw bloeddruk daalt. Hoofdpijn, of zelfs flauwvallen kan het gevolg zijn. Neem tussendoor iets hartigs zoals een stevig soepje of een kop bouillon. Het zout komt in uw bloedbaan terecht en trekt hier vocht aan. Zo laat het uw bloeddruk stijgen.
  5. Eet niet te veel en niet te vet
    Een vette hap is heel voor de hand liggend tijdens carnaval. Maar neem als u 's avonds of 's nachts trek heeft, neem dan liever een boterham met gebakken ei, zonder saus of vette spek. Tijdens carnaval is 'op de eier gaan' bovendien ook heel gezellig.
  6. Slaap voldoende en zorg voor rust
    Een goede nachtrust is nodig voor het herstel van uw lichaam. Onregelmatig leven en dan ook nog te weinig rust nemen zorgt dat u zich helemaal slecht voelt.
  7. Neem een goed ontbijt
    Ook al heeft u 's ochtends nog niet zo'n trek in eten, sla het ontbijt niet over. Zeker tijdens carnaval is ontbijten extra belangrijk! Een havermout ontbijt is een goed begin van de dag, het vult goed en geeft u veel energie.
  8. Eet voldoende fruit
    Vitamine C zorgt voor afscheiding van alcohol uit de lever. Vers fruit is daarom geen overbodige luxe. Daarnaast bevat fruit een heleboel andere belangrijke vitamines en mineralen die u wel kunt gebruiken na een avondje stevig drinken. Bananen zijn bijvoorbeeld makkelijk 'carnavals-eten' dat ook nog erg goed voor u is. Ze kalmeren de maag en bevatten zetmelen en suikers, wat zorgt voor een goede bodem.
  9. Beweeg veel
    Bewegen is goed voor ons. Tijdens een lekkere verfrissende wandeling of een stuk hardlopen komen er allerlei stoffen vrij die een positief effect hebben op uw weerstand. Iemand die meer beweegt is over het algemeen minder vaak ziek.
  10. Let op uw hygiëne
    Veel virussen en bacteriën worden overgedragen via vieze handen. Door regelmatig uw handen te wassen met zeep, kunt u de kans op infecties beperken.

Chiropractor Heloise Debaene: "Als u tijdens het feesten lichamelijke ongemakken merkt, kom dan langs voor controle. Ook tijdens de carnaval kunt u gewoon bij ons terecht! Fijne carnaval, ALAAF!!!"