Thuiswerken zonder rugklachten

zondag 01 november 2020

Nu er veel meer vanuit huis wordt gewerkt, ontstaan er heel andere klachten. Vaak als gevolg van een slechte werkhouding en het ontbreken van de juiste spullen.

“We zien een duidelijke toename vanaf maart, toen de coronamaatregelen actief werden en we zoveel mogelijk thuis moesten werken. Helaas beschikt niet iedereen over de juiste middelen om een gezonde werkhouding aan te nemen, zoals een goede stoel of een in hoogte verstelbaar beeldscherm. Veel mensen zitten voorovergebogen aan de keukentafel, bewegen minder dan normaal en nemen minder vaak pauzes. Vaak ontstaan er al na een paar dagen klachten,” vertelt chiropractor Tanja Valk-Mulder.

Pijn is niet normaal
"Het is opvallend dat veel mensen lang met pijn blijven lopen. Je zou bijna denken dat mensen de pijn normaal vinden. Omdat ze gewoon hard gewerkt hebben bijvoorbeeld of een nachtje slecht geslapen hebben. Sommigen slikken pijnstillers, maar dat lost niets op. Je maskeert de pijn alleen maar. Tegen iedereen die klachten heeft, wil ik zeggen: neem de signalen die je lichaam afgeeft serieus. Pijn is niet normaal.”

Tanja waarschuwt dat beginnende klachten snel om kunnen slaan in chronische klachten, die moeilijker te bestrijden zijn. “In het begin heb je misschien een lichte stijfheid in je nek of schouders. Vaak volgt hoofdpijn en rugpijn en verkramping van spieren, pezen en zenuwen. Na een tijdje kan dat omslaan in bijvoorbeeld buik- en darmklachten.”

Voorkomen beter dan genezen
Om klachten te voorkomen, raadt Tanja aan om te investeren in goede spullen om thuis te werken. Je kunt ook je werkgever vragen of je een bureaustoel tijdelijk mee naar huis mag nemen. Ook heel belangrijk: neem voldoende korte pauzes, waarin je beweegt en rek- en strekoefeningen doet.


  1. Zorg voor voldoende ruimte op het werkblad zodat je onderarmen erop kunnen rusten. Wanneer je onderarmen op het bureau of tafel liggen, moeten deze in een rechte hoek kunnen liggen zonder dat je schouder afhangt of juist hoger gaat staan. Je kunt bijvoorbeeld met boeken onder de poten de hoogte van het bureau aanpassen.
  2. Om het beeldscherm op ooghoogte te krijgen, kun je ook werken met een stapeltje boeken als verhoging.
  3. Gebruik liever een los toetsenbord dan dat op de laptop, omdat je hiermee minder verkramping in je polsen krijgt.
  4. De stoel tenslotte, dient ervoor te zorgen dat je voeten plat op de grond kunnen staan met je knieën in een hoek van 90 graden. Je kunt bijvoorbeeld een kleine verhoging onder je voeten zetten als steuntje. Zorg ervoor dat je met een rechte rug, ontspannen maar wel met ondersteuning, achter je computer kunt zitten.

Net zo belangrijk als een goede werkhouding (werkplek) is het bewegen tijdens het werken. Je voorkomt hiermee verkramping en zorgt ervoor dat spieren en gewrichten even kunnen ontspannen.

  1. Zorg dat je niet langer dan 45 minuten achter elkaar zit. Zet desnoods een timer. Na 45 minuten kun je even een glas water halen, de vaatwasser uitruimen of even de trap op en af lopen. Zorg er in ieder geval voor dat je even je benen strekt.
  2. Naast bewegen is het ook goed om rek- en strekoefeningen te doen. Je kunt bijvoorbeeld je armen naar beneden laten hangen en deze los schudden. Ook is het goed om draaibewegingen met je schouders/armen te maken om deze even los te schudden. Vergeet ook niet je hoofd te draaien of enkele keren zijdelings te buigen. Een nek kan vast gaan zitten door het langdurig in één houding zijn.
  3. Vergeet niet om goede voeding te nemen. Juist thuis is het makkelijk om goede voeding te vergeten. Zet dus een karaf water klaar en schenk regelmatig in. Een doosje tomaten, een banaan of schaaltje yoghurt met noten kunnen ervoor zorgen dat je geen "dip moment" krijgt (een moment waarop we vaak naar de kast voor chocolade of koelkast voor een andere snack lopen).

Niet aanrommelen
Heb je nu klachten? Aarzel dan niet om een afspraak te maken bij een van onze rug- en nekspecialisten. “Mijn advies: wacht daar niet mee. Je hebt maar één lichaam en daar moet je zuinig mee omgaan. Mocht je twijfelen of chiropractie iets voor je is? Bel ons dan gerust. We kunnen een vrijblijvend, gratis gesprek inplannen om te bepalen hoe we je het beste kunnen helpen,” besluit Tanja.