Thuiswerken zonder rugklachten

maandag 15 juni 2020

Thuis beschikken we vaak niet over de juiste middelen om een gezonde werkhouding aan te nemen. Een goede stoel of een in hoogte verstelbaar beeldscherm ontbreekt vaak.

We zitten voorovergebogen aan de keukentafel, bewegen minder dan normaal en nemen minder vaak pauzes. Vaak ontstaan dan al na een paar dagen klachten. Omdat voorkomen altijd beter is dan genezen, bieden we in dit artikel graag een aantal handvatten voor een goede thuiswerkhouding.

  1. Zorg voor voldoende ruimte op het werkblad zodat uw onderarmen erop kunnen rusten. Wanneer uw onderarmen op het bureau of tafel liggen, moeten deze in een rechte hoek kunnen liggen zonder dat uw schouder afhangt of juist hoger gaat staan. U kunt bijvoorbeeld met boeken onder de poten de hoogte van het bureau aanpassen.
  2. Om het beeldscherm op ooghoogte te krijgen, kunt u ook werken met een stapeltje boeken als verhoging.
  3. Gebruik liever een los toetsenbord dan dat op de laptop, omdat u hiermee minder verkramping in uw polsen krijgt.
  4. De stoel tenslotte, dient ervoor te zorgen dat uw voeten plat op de grond kunnen staan met uw knieën in een hoek van 90 graden. U kunt bijvoorbeeld een kleine verhoging onder uw voeten zetten als steuntje. Zorg ervoor dat u met een rechte rug, ontspannen maar wel met ondersteuning, achter uw computer kunt zitten.

Net zo belangrijk als een goede werkhouding (werkplek) is het bewegen tijdens het werken. U voorkomt hiermee verkramping en zorgt ervoor dat spieren en gewrichten even kunnen ontspannen.

  1. Zorg dat u niet langer dan 45 minuten achter elkaar zit. Zet desnoods een timer. Na 45 minuten kunt u even een glas water halen, de vaatwasser uitruimen of even de trap op en af lopen. Zorg er in ieder geval voor dat u even de benen strekt.
  2. Naast bewegen is het ook goed om rek- en strekoefeningen te doen. U kunt bijvoorbeeld uw armen naar beneden laten hangen en deze los schudden. Ook is het goed om draaibewegingen met uw schouders/armen te maken om deze even los te schudden. Vergeet ook niet uw hoofd te draaien of enkele keren zijdelings te buigen. Een nek kan vast gaan zitten door het langdurig in één houding zijn.
  3. Vergeet niet om goede voeding te nemen. Juist thuis is het makkelijk om goede voeding te vergeten. Zet dus een karaf water klaar en schenk regelmatig in. Een doosje tomaten, een banaan of schaaltje yoghurt met noten kunnen ervoor zorgen dat u geen "dip moment" krijgt (een moment waarop we vaak naar de kast voor chocolade of koelkast voor een andere snack lopen).

En als toch last van uw rug houdt of juist krijgt? Dan staat uw chiropractor natuurlijk graag voor u klaar. Met de nodige maatregelen die we getroffen hebben, kunnen we nog steeds veilig cliënten zien. U weet ons te vinden als het nodig is!