Tips voor een fijne wintersport

woensdag 20 december 2017

Bent u van plan om dit seizoen op wintersport te gaan? Dan hebben wij een aantal goede tips voor u om veilig en met plezier op de piste te staan.

Opgepast op dag drie!

Ondanks de veronderstelling dat een skiblessure meestal op de eerste dag ontstaat, vertelt Matthew Bennett, chiropractor van het Britse Alpine Ski-team ons: "Na drie dagen skiën of snowboarden met ongetrainde spieren worden we steeds zelfverzekerder, maar fysiek vermoeid. Ons zelfvertrouwen is mogelijk groter dan onze capaciteit".

Als u van plan bent te gaan skiën of snowboarden, dan hebben wij een aantal tips om ervoor te zorgen dat u veilig de piste op kunt.

Voordat u de piste op gaat

  • Blijf niet zitten - Oefeningen zoals squats, sit-ups en fietsen zijn ook goed om de juiste spieren te stimuleren.
  • Het is een evenwichtsoefening - Een goede balans is het allerbelangrijkst. U kunt een evenwichtsbord gebruiken om uw balans te verbeteren en uw enkelspieren te versterken. Voor snowboarders is hiel-teen schommelen een goede enkelversterkende work-out en van links naar rechts is het beste voor skiërs.
  • Spring een gat in de lucht - Gebruik een mini-trampoline om al die 'skispieren' te trainen.
  • Rollen maar - Skaten is een goede activiteit die u ook helpt een goede houding te ontwikkelen, zodat u er als een pro uitziet op de piste.
  • Laat u controleren - De meeste skiërs en snowboarders vinden de ene kant op draaien makkelijker dan de andere op. Een slechte techniek hoeft niet altijd het probleem te zijn, overleg daarom met een chiropractor voor advies.

Op de piste

  • Warm en koud - Begin altijd met een warming-up. Begin liever rustig aan, dan gelijk voor de zwarte piste te kiezen. Eindig de dag met wat stretchoefeningen.
  • Neem voldoende pauzes - Overbelasting zal uw vakantie verpesten. Matig ski- of boardtijd en luister naar uw lichaam. Pijn is een waarschuwing, negeer het niet.
  • Voldoende vocht - Drink veel water en isotone drankjes om uitdroging te voorkomen en vermijd liever alcohol, thee en koffie.
  • Kleed u goed aan - Zorg voor warme kleding die geschikt is voor het koude weer en vergeet niet uw muts en handschoenen.
  • Schoenen aan - Het maakt niet uit hoeveel lessen, skiërs of boarders verbeteren niet zonder de juiste skischoenen en dit is waar de meesten de fout in gaan. Maak niet deze fout door alleen te kiezen voor comfort. Skischoenen moeten zo nauw mogelijk, met de juiste pasvorm, als gegoten om uw voet/onderbeen zitten, zonder dat ze echt gaat knellen. Een op maat gemaakt voetbed is zeker een aanrader, omdat dit de pasvorm, comfort en controle verbetert. Kies voor een winkel met een breed scala aan skischoenen zodat u ruime keuze hebt.
  • Goede stand - Daar waar de schacht is vastgemaakt aan het voetgedeelte, kan de canting aangepast worden, de zijwaartse stand van de schacht. Hiermee kunt u de stand van de schacht aanpassen aan de stand van de onderbenen (x- of o-benen). Laat dit vakkundig doen.
  • Houd het dragelijk - Wees voorzichtig met het dragen van uw ski's of board. Zet ze rechtop weg, zodat u niet hoeft te bukken om ze weer op te pakken. Draag ze regelmatig afwisselend over beide schouders.
  • IJs is nice - Gebruik met acuut letsel liever ijs dan warmte.
  • Wees voorzichtig - Een groot deel van de mensen raakt gewond door het uitglijden op ijs bij het ​​skigebied, niet alleen op de piste zelf. Draag schoenen met goed diep profiel of gebruik snowsteps om overeind te blijven.

Het is altijd beter om met preventieve maatregelen het risico op blessures te verminderen. Met onze tips in het achterhoofd houd u het dit seizoen veilig. Matthew vult aan: " Voorkomen is nog altijd beter dan genezen en deze tips kunnen u helpen blessures te voorkomen, want als je met 60 kilometer per uur van de berg suist, kan één spier of gewricht die het laat afweten al een ramp zijn".

Tenslotte, als u ervoor wilt zorgen dat u in topconditie bent voor vertrek, als u wat ongemakken voelt, of als u aanvullende oefeningen of advies wilt, bel ons dan voor een controle.

We wensen u een geweldige vakantie!

Bron: Britse Chiropractoren Associatie.